Dyrk fitness i naturen

Har du brug at få rørt dig en smule, nu hvor fitness centrene er lukket ned, og gerne vil have noget frisk luft, så er naturfitness i Danmark noget for dig. Vi har samlet en guide over hvilke øvelser du nemt kan gøre i naturen og hvilke steder i landet, som har en opstillet bane.

Naturfitness er for både unge og gamle og det kan være et godt supplement til en gå- eller løbetur.

Før i går i gang

Medbring

Sikkerhed: Når man udfører naturfitnessøvelser med ting, man finder på sin vej, er det altid klogt at se sig for, inden man giver sig i kast med øvelserne. En træstamme eller sten kan være meget glat, eller der kan ligge skjulte sten eller rødder på skovbunden under klatretræet.

Opvarmning For at undgå skader og øge præstationsevnen er det vigtigt at varme godt op før naturfitnesstræning. Brug gerne 10-15 minutter på opvarmning, hvor alle muskelgrupper varmes op.

Afsluttende udstrækning: Efter I har gennemført naturfitnessøvelser, er det en god ide at strække ud. Sørg for at komme hele kroppen igennem. På den måde forebygger man ømhed i musklerne de efterfølgende dage, og det gør kroppen mere smidig. Tag eventuelt en trøje på under udstrækningen, så I ikke bliver kolde.

Konkurrencer er sjove: Mange mennesker bliver motiveret af at konkurrere med andre – også når de dyrker motion. Dyst derfor gerne med hinanden to og to i de discipliner, hvor det giver mening.

Øvelser du kan dyrke i naturen

Kropsvægtsøvelser:

  • Mavebøjninger: Læg benene i spænd mellem de to stammer eller lad en hjælper holde fødderne. Løft overkroppen i en 45 graders vinkel. Denne ”six-pack”-øvelse kan også laves direkte på skovbunden.
  • Rygbøjning: Læg benene i spænd mellem de to stammer eller lad en hjælper holde fødderne. Spænd i maven og løft overkroppen mod vandret
  • Armhævninger: Find en god solid gren, som du lige kan nå og kan holde din kropsvægt. Der skal være et blød fladt underlag, så man ikke vrikker om på foden, når man slipper grenen
  • Push-up fra bom: En klassisk push-up, men man bruger en træstamme, hvor man kan hejse sine fødder op på.

Cardio:

  • Stafetløb: På en skovvej eller et andet sted med god plads løbes stafet – for eksempel med træstykker.
  • Slalom om træer: Ved en tæt bevoksning laves en lille slalombane, hvor der kan zigzagges mellem træerne. Kæmp mod hinanden eller på tid.
  • Bakketræning: Find en god bakke, og løb så hurtigt i kan op ad den

Udstrækning:

Generelt for udstrækninger: Hold strækket i 20-30 sekunder, vend altid fødderne i samme retning, gentag øvelserne for begge ben/ begge sider af kroppen – hver øvelse gentages to gange

  • Ryg: Find en passende gren eller stang og tag fat i den med begge hænder. Lad dig hænge frit (bøj eventuelt benene). Slap af og mærk strækket i hele overkroppen.
  • Baglår: Træd op på en bænk eller lignende med det ene ben, så det bøjes lidt mindre end 90°C. Læg vægten på det bøjede ben og læn overkroppen lidt frem. Mærk strækket bag på låret.
  • Siden: Stå oprejst og kryds venstre ben ind foran højre. Løft venstre arm over hovedet og stræk opad så meget du kan – og lidt mod højre. Mærk strækket i hele venstre side. Gentag for højre side.
  • Armene: Stå oprejst i nærheden af et træ. placer venstre arm op på træet og drej kroppen til højre, så meget som muligt uden at fjerne venstre hånd. Gentag for højre side.

Baner til naturfitness i Danmark

Sjælland:
  • Kalvebod Fælled, Naturcenter Amager, Parkour bane
  • Hyrdehøj skov
  • Montebello motions- og mødested
  • Familiesundhedsplads på Lupinvej
  • Fodby øst naturfitness
Fyn/Jylland:
  • Haderslev Dyrehave
  • Sundhedssporet i Soldaterskoven
  • Naturfitness på Østerstrand
  • Trækfærge, syd
  • Naturfitness – Grenaa Plantage v/ svømmehallen
  • Hawskoven, Hanstholm Byplantage
  • Bangsbo naturfitness

Du kan flere naturfitnessbaner i Danmark hér

kom i gang med naturfitness i danmark- men pas på hinanden

Kom bare ud i naturen og rør jer. Men husk at holde afstand og tage alle de sikkerheds-foranstalter i skal. Hav sprit med og eventuelt vask hænder (hvis muligt) før og efter.

Skriv en kommentar